Meble Biurowe
Komfortowa architektura biurowej przestrzeni

Awarie stateczności

Posted in Uncategorized  by admin
February 27th, 2018

Awarie stateczności są bardzo niebezpieczne. Objawiają się nagłą zmianą postaci ustroju pod obciążeniem. Awarie zdarzają się nawet przy obciążeniach wywołujących naprężenia dalekie od krytycznych, wyznaczonych przy założeniu niewłaściwej teorii stateczności. Czynniki drugorzędne w postaci różnic w warunkach brzegowych elementów lub odchylenia od osi, ewentualnie płaszczyzny, wywołują, obniżenie sił krytycznych. Obecnie zagadnienie jest wyjaśnione dla założonych określonych odchyleń od prostej lub płaszczyzny. Awarie wywołane oddziaływaniami dynamicznymi Pierwsza “podręcznikowa” awaria mostu w Chester (1846 r.) w Anglii stała się punktem wyjścia wielu prac w sprawie oddziaływań dynamicznych na mosty m. in. Stokesa, Willisa, Barlewa i in. Tak się złożyło, że pierwsze katastrofy dynamiczne dotyczyły ustrojów wiszących lub podwieszonych. Tak było w przypadku wspomnianego mostu w Ohester, tak było w Angers na Loarze i na rzece Fontance w Petersburgu. Najsłynniejszą katastrofą, którą można zaliczyć umownie do klasy dynamicznych była awaria mostu w Tacoma (USA). Z kilku katastrof wywołanych podmuchami wiatru ta jest najbardziej znana i zbadana. ,V masywnych mostach dynamiczność typowych obciążeń nie wywołuje groźnych skutków. Drgania w mostach metalowych mogły wywołać skutki w postaci pęknięć typu zmęczeniowego. Niemniej dopiero mosty wiszące i podwieszone są szczególnie wrażliwe na wpływy oddziaływań dynamicznych zarówno od obciążeń ruchomych jak i od podmuchów wiatru. Może wystąpić wtedy zjawisko drgań samowzbudnych, których szczególny przypadek określa się zgodnie z terminologią stosowaną w lotnictwie jako drgania typu “flatter”. Teoria opływu cieczy lub powietrza wokół przeszkody nasunęła już około roku 1900 podstawę do teorii wirów (które od nazwiska Karmana noszą jego imię). Badania w tunelach aerodynamicznych oraz studia przypadku mostu w Tacoma korzystając z wyjątkowo dobrej dokumentacji tej awarii (film) stanowiły podstawę do opracowania nowych zasad projektowania pomostów w mostach wiszących oraz podwieszonych w celu wyeliminowania możliwości rezonansu drgań samowzbudnych układu. Od tego czasu awarie takie nie zdarzają się. Coraz częściej zdarzają się awarie wywołane uderzeniami pojazdów ciężkich w podpory wiaduktów, uderzenia w dźwigary przez wykolejone wagony oraz parowozy itp. Przed kilkunastu laty taka awaria była w Zabrzu. Ciężka koparka spowodowała zniszczenie przęsła. Stało się to impulsem do zwiększenia ostrożności przy przetaczaniu ciężkich pojazdów poprzez wiadukty i mosty. Przedsięwzięte były akcje ogólnokrajowe w tej sprawie. W ostatnim roku zostało zniszczone przęsło mostu stalowego w Nagnajowie. Trudno takie katastrofy nazwać dynamicznymi w normalnym znaczeniu tego słowa, do którego przyzwyczailiśmy się w podręcznikach mechaniki konstrukcji i dynamiki mostów. Skutek jest zależny od masy i prędkości uderzającego pojazdu. Tak więc spośród oddziaływań dynamicznych, oddziaływania wiatru na wiszące i podwieszone konstrukcje mostowe są najgroźniejsze. Wprowadzenie przęseł w rezonans, przez rytmiczne oddziaływanie obciążeń ruchomych, nie doprowadziło do zniszczenia żadnego z obiektów z wyjątkiem historycznego przypadku mostu na Fontance. Stosunkowo często natomiast notowano zniszczenie lub uszkodzenie mostów przez uderzenia pojazdów. [podobne: meble kuchenne na wymiar, meble młodzieżowe, meble ogrodowe technorattan ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: meble kuchenne na wymiar meble młodzieżowe meble ogrodowe technorattan