Meble Biurowe
Komfortowa architektura biurowej przestrzeni

Awarie mostów w kraju

Posted in Uncategorized  by admin
July 24th, 2018

Mosty w Chałupkach i Osnowcu zostały zniszczone około pięciu lat temu podczas jednej z surowych zim. Temperatury, w których nastąpiło zniszczenie wynosiły około minus 25°C. Konstrukcja przęseł polegała w obydwu przypadkach na zastosowaniu belek typu ażurowego uzyskanych z rozciętych wzdłuż linii łamanej belek walcowanych typu dwuteowego. W jednym moście przęsło miało przekrój zespolony. Przęsło mostu w Osowcu było rusztem złożonym z belek ażurowych i pomostu drewnianego. W belkach typu ażurowego naprężenia spawalnicze pochodzą z łączenia dwóch części rozciętej belki dwuteowej za pomocą spoin. W przypadku zastosowanych belek wprowadzono wyrównanie osłabienia po- przez wspawanie rybek pod i nad otworem. Było to zatem dodatkowe źródło naprężeń własnych. Jak wykazała analiza naprężeń, Oraz badania obiektów z takimi belkami, w belkach tego typu powstają koncentracje naprężeń na poziomie tych wzmacniających wstawek. Pomiar naprężeń własnych metodą przecięć wykazał, że ich poziom osiągnął do 80 % naprężeń dopuszczalnych. Przęsła uległy złamaniu podczas obciążenia ciężkimi pojazdami poruszającymi się z niewielką prędkością po oblodzonej i zaśnieżonej jezdni. Pęknięcia wystąpiły nagle. W obydwu przypadkach pojazdy spadły do wody. Niewątpliwie awaria jest wynikiem współdziałania szeregu przyczyn.
Wysoki poziom naprężeń własnych w tym przypadku nie spowodowałby kruchego pęknięcia. Przczyniła się do tego wrażliwość na udarowe obciążenia osłabionej konstrukcji o niższych właściwościach plastycznych na skutek niskich temperatur. W obydwu przypadkach prawdopodobnie wystąpiło udarowe oddziaływanie obciążenia przy przejeździe przez most. Przęsło w Chałupkach miało rozpiętość L = 22 111, w Osowen zaś L = 25 m. Pojedyncze pojazdy były w stanie wyczerpać tę niewielką rezerwę nośności w tych zwłaszcza niekorzystnych warunkach. Po lustracji innych obiektów tego typu spostrzeżono wiele pęknięć właśnie w strefie rybek. Otoczenie naroża wklęsłego jest punktem szczególnie zagrożonym. Mosty znajdowały się w ciągu dróg lokalnych i formalnie były projektowane dla niższej klasy obciążeń. W rzeczywistości, jak się okazało, nie ma możliwości ograniczenia .przejazdu dowolnych pojazdów. Można mówić tu również o współdziałaniu zmęczenia i wpływie koncentracji wynikłej na skutek wcześniejszego pojawienia się pęknięć. Nie było możliwe wyjaśnienie wszystkich okoliczności awarii. Te, które dały się ustalić wskazują na szczególną rolę dodatkowych i nie kontrolowanych naprężeń własnych. [więcej w: pręty mosiężne, blachodachówki gontopodobne, hurtownia tapicerska ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: blachodachówki gontopodobne hurtownia tapicerska pręty mosiężne